سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شروع کار با نرم افزار پاورپوینت 2010

نرم افزار پاورپوینت (PowerPoint) از مجموعه برنامه های بسته نرم افزاری آفیس (Office) محصول شرکت مایکروسافت است است. شما می توانید محتوای مورد نظرتان را با پاورپوینت برای ارائه در یک کلاس درس، کنفرانس، سمینار و مکان های عمومی بصورتی زیبا و تماشاگر پسند در معرض دید افراد قرار دهید.

شروع کار با نرم افزار پاورپوینت

 

 سری آموزش های نرم افزار ارائه مطلب پاورپوینت (PowerPoint)

جلسه اول : شروع کار با نرم افزار پاورپوینت 2010(هم اکنون)

 

  معرفی بخش های اصلی نرم افزار پاورپوینت

پیش از آنکه نخستین پروژه ی ارائه خود را در نرم افزار پاورپوینت انجام دهید باید با میزکار و بخش های کاربردی در این نرم افزار آشنا شوید. در شکل زیر بخش های نمای اصلی برنامه را معرفی خواهیم کرد :

شروع کار با نرم افزار پاورپوینت 2010 | کدنیسی به زبان ساده - youcode.ir

شماره 1- این بخش به نام Quick Access Toolbar یا نوار دسترسی سریع می باشد که می توانید ابزارهایی که بیشتر از بقیه با آن ها کار می کنید را در این قسمت مشاهده نمایید.

شماره 2- سربرگ (Tab) های اصلی نرم افزار پاورپوینت در این بخش وجود دارد که به این بخش ابزار Ribbon نیز گفته می شود.

شماره 3- هر سربرگ در قسمت قبل دارای مجموعه ابزارهای کاربردی و مهمی هست که ما برای کار در این نرم افزار به آنها نیاز داریم.

شماره 4- هر سند پاورپوینت از یک سری صفحاتی تشکیل شده که به آنها اسلاید (Slide) می گویند، اسلاید ها در این ستون نشان داده می شوند.

شماره 5- اسلاید به صورت بزرگنمایی شده در این بش نشان داده می شود. هر اسلاید از دو بخش «تیتر» و «زیر تیتر» تشکیل شده است.

شماره 6- هر اسلاید می تواند «پاورقی» هم داشته باشد. برای درج پاورقی از این بخش استفاده می شود.

شماره 7- این بخش، وضعیت سند پاورپوینت (شماره اسلاید و نمایش زبان انتخابی) را نمایش می دهد.

شماره 8- حالت های نمایشی است. با استفاده از این ابزار و علامت «درصد» که در سمت چپ آن مشاهده می کنید، می توان با بزرگنمایی اسلایدها، با دید بهتری، اقدام به طراحی و ایجاد تغییرات در آنها نمود. کافی است ماوس را بر روی سربرگ مشخص شده نگه داشته و آن را به سمت چپ و راست ببرید تا تغییرات را مشاهده کنید.

در سمت چپ علامت درصد سه گزینه موجود می باشد که با استفاده از این گزینه ها می توان یک حالت نمایشی مناسب برای نوشتن متون انتخاب کرد که در بخش تنظیمات نمایشی، به آنها خواهیم پرداخت.

 معرفی سربرگ های اصلی پاورپوینت

سربرگ های اصلی نرم افزار پاورپوینت شامل 9 دسته می باشد. البته یک سری سربرگ های مخفی وجود دارد که در درس های بعدی با آنها آشنا خواهیم شد.

 سربرگ فایل File

این سربرگ برای کاربردهای عمومی نرم افزار از قبیل : ذخیره، ذخیره رونوشت، بستن سند، ایجاد سند جدید، اطلاعات سند جاری، باز کردن سند، تنظیمات نرم افزار و … قابل استفاده است.

 سربرگ خانه Home

گزینه های این زبانه، امکان تایپ متن، ویرایش متن، رسم شکل و کاربردهای اولیه برای ایجاد مجموعه اسلاید را به شما می دهند.

 سربرگ اضافه کردن Insert

با استفاده از مجموعه گزینه های زبانه ی Insert می توانید مواردی از قبیل جدول، عکس، نمودار و … را در یک سند درج کنید. که امکان اضافه نمودن فایل های صوتی و تصویری نیز به آن اضافه شده است.

 سربرگ طراحی Design

از مجموعه گزینه های این سربرگ برای طراحی زیباتر اسلاید ها استفاده می شود. به عنوان مثال پس زمینه ی اسلایدها را از طریق گزینه های بخش Theme می توان تغییر داد.

 سربرگ انتقال Transition

این سربرگ در نرم افزار پاورپوینت 2010 به صورت مستقل ارائه شده و شامل تمامی موارد و افکت هایی است که به نوعی به چگونگی انتقال از یک اسلاید به اسلاید دیگر مربوط می شود.

سربرگ انیمیشن Animation

برای ایجاد انیمیشن های زیبا در اسلایدها، از گزینه های این سربرگ استفاده می شود.

سربرگ نمایش اسلاید Slide Show

برای تنظیم و بررسی وضعیت نمایش اسلاید ها و تماشای پروژه ی انجام شده، از گزینه های زبانه ی Slide Show استفاده می شود.

سربرگ مرور سند Review

با استفاده از گزینه های این زبانه می توانید تغییرات خاصی مانند اصلاح واژگان و دستور زبان و همچنین ایجاد یادداشت بر روی اسلاید ها را انجام دهید.

سربرگ نمایش View

از این سربرگ نیز برای تغییر حالت نمایش بر روی نرم افزار پاورپوینت استفاده می شود.

ایجاد یک سند پاورپوینت

طبق معمول نرم افزارهای دیگر مجموعه آفیس نیز شما می توانید بعد از باز کردن نرم افزار، در منوی فایل بر روی گزینه New کلیک کنید و یک سند جدید برای ارائه انتخاب کنید. راه دیگر اینکار استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+N می باشد.

ذخیره سازی یک سند پاورپوینت

بعد از ایجاد یک سند پاورپوینت  و درج اسلاید های مورد نظر، نیاز به ذخیره اسناد دارید که برای اینکار کافیست در سربرگ File بر روی گزینه Save کلیک کنید.کلید ترکیبی این کار نیز Ctrl+S می باشد.

برای ایجاد رونوشت و ذخیره اسناد خود تحت نام دیگری نیز می توانید بر روی گزینه Save As کلیک کنید.کلید ترکیبی این کار نیز F12 می باشد.

باز کردن سند در پاورپوینت

برای باز کردن اسناد پاورپوینت  باید در سربرگ File بر روی گزینه Open کلیک کنید و فایل مربوطه را انتخاب و به نرم افزار معرفی کنید. کلید ترکیبی این کار نیز Ctrl+O می باشد.

در این آموزش به بخش های اصلی نرم افزار پاورپوینت پرداختیم و سربرگهای اصلی آن را معرفی کردیم، سپس به گزینه های کاربردی و عمومی در سربرگ File را توضیح مختصر و مفیدی دادیم، انشاا… در سری آموزش های بعدی نرم افزار پاورپوینت به بررسی بخش های مختلف و جدید در این برنامه خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

منبع: یوکد