اضافه کردن عنصر نور حجمی واقعی با تکنیکی ساده به فوتیج شما

 

اضافه کردن نورپردازی حجمی در افترافکت

 

من دریافتم که اشعه های نوری، عناصر بصری هستند که هر بخشی را بهتر کرده و ارتقاء میدهند. وقتی مسئولان دوربین و نورپردازی تقریبا همیشه از افکت در دوربین و فیلم برداری استفاده میکنند شما میتوانید آثار افترافکت را مشاهده کنید.

شما میتوانید از  پلاگین Red Giant’s trapcode برای اضافه کردن سریع و راحت نورهای حجمی واقعی استفاده کنید. مبلغ پلاگین حدود 99$  میباشد. هرچند اگر شما توانایی مالی آن را ندارید میتوانید از این تکنیک، بدون نیاز به پلاگین سه بعدی ساز استفاده کنید.

قبل شروع کار با افترافکت، نیاز است که بر اهمیت منبع نور قابل روئیت در شات تصویر تاکید کنم. اگر منبع نور واضحی وجود نداشته باشد، ورژن دیجیتال این افکت به درستی کار نمیکند. ساخت یک نوار نورانی ساده تر از چیزی است که شما تصور میکنید. فقط نیاز به کشیدن و پیچاندن ساده لایه سالید رنگی(Solid) دارد. همچنین شما با سه مشکل اساسی در هنگام ساخت اشعه های نوری رنگی در افترافکت مواجه میشوید.

 

1.اگر دوربین در حال حرکت است، نیاز است شما صحنه را دنبال کنید. (track the scene)

2.اگر کسی در برابر نوار نوری حرکت کرد شما نیاز است که اطراف آنرا برش دهید.(Rotoscope)

3.اگر نور با سطحی برخورد داشته باشد، شما باید نورهای ناخواسته از منابع نوری متمرکز در صحنه ایجاد کنید.

این شات من میباشد که فایل R3D  غیر مدرج است با شات 50mm در f.2.8

  

 

 

آموزش تکنیک اضافه کردن نورپردازی حجمی در افترافکت :

یک کامپوزیشن جدید بسازید و بعد یک لایه Light Color Sloid  ایجاد کرده و رنگ لایه را با دمای رنگی شات خود هماهنگ کنید.

 

Opacity  لایه solid  را تا 50% کاهش داده تا بتوانید عکس را در زیر آن ببینید.Pen tool را انتخاب کرده و بخش هایی را که میخواهید نور ظاهر شود را ماسک کنید (Mask)

زاویه نور وارده را در بهترین حالت ممکن تعیین کنید و سپس مقدار feather  را از 250 به 350 افزایش دهید.

 

چون شات من شامل یک کاراکتر است میتوانم زاویه نور ورودی را ببینم. همچنین من یک سایه ایجاد شده از قاب پنجره دارم که میتوانم کمی بعدتر در این مقاله آموزش دهم. حالا نیاز است شما Blend mode  لایه را به چیزی که برای صحنه شما مناسب باشد تغییر دهید. لزوما یک blend mode خاص برای استفاده نیست و این کاملا بستگی به حس زیبایی شناسانه و خلاقانه شما دارد. میتوانید برای نور ملایم از overlay استفاده کرده یا از Hard light برای نور افکندن بیشتر با کم کردن Opacity  به 25-35 درصد در تنظیمات Blend mode استفاده کنید.

حالا نور کاملا درخشان در راستای تصویر است به طوری که در واقعیت باید در بخشی از تصویر به آرامی تارتر شود.برای حل این موضوع باید  Gradient Ramp اضافه کرده و بخش  ابتدایی رمپ را روی پنجره و بخش انتهایی را از روی کاراکتر رد کرده و رنگ نقطه شروع را با رنگ لایه برابر کرده و نقطه پایانی را همان رنگ با درصد تراکم (Saturation) کمتر قرار میدهیم.و حالا ما یک انحراف نور زیبا داریم.

 

در این لحظه همه چیز به نظر کارا می آید اگرچه اگر این یک ویدئو کلیپ بود شما به سرعت متوجه یک کمبود در مسیر نور می شدید: گرد و غبار

 

آموزش اضافه کردن گرد و غبار در افترافکت :

دو روش برای اضافه کردن غبار به نور ساطع شده وجود دارد.ما هم میتوانیم ذرات غبار را خودمان با CC particle world ایجاد کنیم یا از ویدئو کلیپ غبار به صورت تکرار شونده (Loop) استفاده کنیم.جنبه های مثبت و منفی برای هر دو حالت وجود دارد. اگر گرد و غبار را بسازیم، کنترل کامل بر اندازه و مسیر حرکت آن ها داریم و حتی می توانیم غبار را به گونه ای که با ضربه دست کاراکتر در هوا حرکت کند، متحرک کنیم.

اگر از کلیپ های Stock  استفاده کنیم می توانیم زیر یک دقیقه به شات، غبار اضافه کنیم. ما تصمیم داریم در اینجا با متود ویدئو کلیپ کار را ادامه دهیم.فوتیج استوک غبار را در افترافکت وارد کرده و آن را بالای لایه رنگی solid  قرار میدهیم و اندازه و اسکیل آن را تا اندازه قابل قبول و منطقی کوچک میکنیم. Blend mode را به حالت Screen تغییر داده و حالا شما ذرات غبار به ظاهر واقعی ایجاد کردید.

لینک مشاهده ویدیو از یوتوب

 

حالا ما نیاز به تنظیم کردن ذرات غبار برای وفق دادن آن با مسیر نور داریم. با Pen tool یک ماسک ایجاد کرده و دور فضای نوار نورانی بکشید و مقدار Feather ماسک را بیشتر کنید. ما نمیخواهیم که ذرات به محض خروجشان از مسیر نورانی، محو شوند. قبلا متذکر شده بودم که من یک سایه روی پیشانی کاراکتر(سایه قاب پنجره) دارم که میتوانم به نفع خودم استفاده کنم.

 

اگر کامپوزیشن شما دارای شکست هایی در نور است، میتوانید نوار نوری را با کپی کردن لایه Solid و ساخت یک نوار دیگر بر روی شکست نور تقویت و افزایش دهید. این به ارگانیک دیده شدن افکت کمک میکند.

و حالا این نتیجه نهایی است.

 

 

من در آغاز فکر میکردم که نوار نوری در صورت عبور از مقابل کاراکتر، ایجاد مشکل میکند. اگر چه، بعد از دیدن نمونه ای از فیلم SkyFall  متوجه شدم که شما میتوانید نوارهای نوری ساطع شده از مقابل کاراکتر ها را ببینید! چون آنها در حال ورود به فریم در زاویه دوربین هستند. اگر کاراکتر جلوتر از نوار نوری قرار گیرد و دوربین در مقابل کاراکتر،شما نیاز به ابزار Rotoscope ندارید.

 

نویسنده: Lewis MCGRegor

مترجم و ویراستار علمی: بنفشه شهیدی

___________________

منبع: فرانش